Pirellin Formula 1-faktat kaudesta 2017

Formula 1-sarjan rengastoimittaja Pirelli on julkaissut kuluneen F1-kauden faktat,
joista poimimme mielenkiintoisimmat.

RENKAAT

  • Renkaita käytettiin yhteensä kaudella 2017 huikeat 38 788 kappaletta
  • Näistä renkaista 33 520 käytettiin kisaviikonloppuina ja 5 268 testaamiseen
  • 38 788 renkaasta 25 572 kappeletta olivat slicksejä, 13 016 kappaletta sade- ja välikelin renkaita

VARIKKOPYSÄHDYKSET

  • Yhteensä tehtiin 533 stoppia, joista 6 läpiajorangaistuksia ja yksi Stop and Go-rangaistus
  • Keskimäärin 26,7 varikkopysähdystä per kilpailu ja 1,5 kuljettajaa kohti per kilpailu
  • Eniten varikkopysähdyksiä tehtiin Azerbaidžanin osakilpailussa, stoppeja tehtiin 41 kappaletta
  • Vähiten varikkopysähdyksiä tehtiin RedBull Ringillä Itävallassa, vain 18 kappaletta

Mainos:

OHITUKSET

  • Ohituksia tehtiin kauden aikana 435 kappaletta, keskiarvo on siten 21,8 ohitusta kilpailua kohden.
  • Eniten ohituksia kuivalla radalla: Azerbaidžanin osakilpailussa, 42 kappaletta
  • Eniten ohituksia märällä radalla: Kiinan osakilpailussa, 31 kappaletta
  • Vähiten ohituksia kuivalla radalla: Venäjän osakilpailussa, 1 ohitus
  • Eniten ohituksia kaudella: Daniel Ricciardo (RedBull), 43 ohitusta
  • Eniten ohituksia yhdessä kilpailussa: Daniel Ricciardo (RedBull) – Britannian GP, 13 kappaletta
  • Vähiten ohitetut: Max Verstappen (RedBull) ja Lewis Hamilton (Mercedes), 2 ohitusta
  • Tiimi, jonka kuljettajat ohittivat eniten: RedBull, 65 ohitusta (43 Ricciardo, 22 Verstappen)

RADAT JA KILPAILUT

  • Ajallisesti pisin kilpailu oli Azerbaidžanin osakilpailu, 2 tuntia, 3 minuuttia ja 55.753 sekuntia
  • Ajallisesti lyhyin kilpailu ajettiin Monzassa, 1 tunti, 15 minuuttia ja 32.312 sekuntia
  • Korkein keskinopeus ajettiin Monzassa, Lewis Hamiltonin keskinopeus oli 243,626 km/h
  • Eniten nopeimpia kierroksia: Lewis Hamilton (Mercedes), 18 kappaletta
  • Eniten kierroksia johdossa 527 kierrosta, Lewis Hamilton (Mercedes)

Loput mielenkiintoiset faktat voit lukea Pirellin verkkosivulta

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*