Markus Palttala

Pittalkin haastattelussa on Markus Palttala, Blancpain GT Series -sarjan kuljettaja.
Mies on todellinen uranuurtaja kestävyysautoilun saralla ja me kysyimmekin Markukselta muutaman tiukan kysymyksen.

Miltä tilanne kestävyysautoilun suhteen näyttää maailmanlaajuisesti tällä hetkellä ? 

– Tilanne näyttää hyvältä, sillä iso osa sarjoista ja pitkistä kisoista on kasvattanut suosiotaan sekä osallistujamääriä vuosi vuodelta.
Le Mans on edelleen merkittävin yksittäinen kestävyyskilpailu eikä sen suosio ole ollenkaan hiipunut.
Päinvastoin, WEC:in perustamisen jälkeen ja LMP1 -luokan kehityksen myötä yhä suurempi yleisö on löytänyt nämä pitkät kisat ja moni pitää WEC:iä kiinnostavampana kuin Formula 1:stä.

Viime aikoina on alkanut rantautumaan enemmän suomalaisia kuljettajia GT sarjoihin, mikä on osasyynä tälle ja näetkö että tilanne voisi olla paranemaan päin ?

Vilanderin Tonin kanssa olemme pyörineet GT-sarjoissa yli vuosikymmenen ajan ja olimme pitkään ainoat suomalaiset, jotka siellä tosissaan kilpailivat.
Viime vuosina sinne on ilmestynyt nuoria suomalaisia ja se on hieno asia.
Pääsyynä on varmasti se, että GT -sarjojen suosion kasvaessa junnuille on valjennut, että F1 ei ole ainoa vaihtoehto, vaan rata-autoilussa löytyy monta realistisempaa reittiä päästä ammattilaiseksi.

Mitkä GT/Endurance/Touring Car sarjat ovat mielestäsi potenttiaalisimpia vaihtoehtoja Kymi Ringille ?

-WTCC ja TCR ovat varmasti mahdollisia ja miksi ei vaikkapa Blancpain GT -sarja.

Olet ollut auttamassa nuoria kuljettajia heidän urallaan, minkälaista on ollut työskennellä sen asian parissa ja aiotko laajentua tuolla alueella tulevaisuudessa ?

-Olen vuosien varrella auttanut useitakin nuoria lupauksia, mutta pääosin vain neuvoa antaen ja joitain ovia avaten. Viimeksi kiersin Lindholmin Emilin mukana hänen ensimmäisellä kansainvälisellä ratakaudellaan ja sitä ennen järjestin Krohnin Jessen BMW:n junnuohjelmaan, josta hän on sittemmin noussut tehdaskuljettajaksi. Mielelläni auttaisin kaikkia halukkaita, mutta aika on oman uran jatkuessa tietenkin rajallista. Välillä joku soittaa ja kysyy voisinko hankkia heidän pojalleen sponsoreita ja ajopaikkoja, mutta rahoituksen järjestäminen ei ole minun hommaani. En ole asiaa tarkemmin suunnitellut, mutta saatan hyvinkin lähteä mukaan jonkun nuoren lahjakkuuden uran rakentamiseen, jos sopiva tilaisuus tulee eteen.

Miten näet endurance kisoihin valmistautumisen/harjoittelemisen eroavan lyhyempiin Sprint kisoihin valmistautumisesta ?

-Pääosin samat asiat ovat tärkeitä kilpailun pituudesta riippumatta, mutta varsinkin 24-tunnin kilpailuun valmistautuessa täytyy kiinnittää erityistä huomiota ruokavalioon ja nesteytykseen ja valmistautumisaika on pidempi. Itse aloitan omien rutiinien noudattamisen jo viikkoa ennen kisaa.

Mainos:

 

Millä keinoilla eri sarjojen tunnettavuutta voitaisiin Suomessa saada nostettua ? 

-Kotimaisen median olematon kiinnostus johtaa siihen, että aktiivisimpia seuraajia lukuun ottamatta urheiluautosarjoista ei tiedetä juuri mitään. Muistan hyvin muutaman vuoden takaa Maikkarin otsikon, jossa kerrottiin ex-F1 -kuljettajan sijoittuneen toiseksi Le Mansissa. Varsinaiset voittajat mainittiin sivulauseessa lyhyen jutun lopussa ja suomalaisia ei viitsitty mainita ollenkaan. Tällainen ala-arvoinen uutisointi ei varmasti lisää lajin kiinnostavuutta. Itse olen jo tottunut siihen, että GT-kisoista ei usein kirjoiteta mitään. Esimerkiksi parin viikon takainen kakkossijani yhdessä maailman suurimmista autokilpailuista Nürburgringillä ei ylittänyt uutiskynnystä kuin yhdessä alan nettijulkaisussa.

Miten kuljettajana valmistaudut kisapäivään, onko sinulla jotakin maneereja, joita noudatat aina kisapäivänä ?

-Valmistautuminen vaihtelee melkoisesti eri kisoissa riippuen kelistä ja aikataulusta, mutta teen aamulla mielelläni kevyen treenin ja muuten keskityn vain oikeaan ravintoon ja yritän rentoutua. Tiimin kanssa on tietenkin kaikenlaista palaveria, opiskelemme dataa ja videoita ja harjoittelemme varikkostoppeja. Tärkeintä on levätä hyvin, jotta on iskussa, kun vihreä valo syttyy.

Näetkö eSportista olevan jonkunlaista hyötyä kilpakuljettajalle ?

-Ehdottomasti. Minullakin on kotona simulaattori, jolla ajan usein muutaman kierroksen ennen kisaviikonloppua. Käytin sitä enemmänkin pari vuotta sitten, kun ajoin ensimmäistä täyttä kautta Amerikassa, jossa suurin osa radoista oli minulle outoja. Suurimman edun simulaattoreista saakin uusien ratojen harjoittelussa, sillä ne ovat todella realistisia. Ajotuntuma on kuitenkin vielä sen verran kaukana todellisuudesta, että sen enempää en siihen aikaa käytä.

Minkälaisena näet Blancpain GT:n tulevaisuuden heidän sarjojen kohdalla, kaiken sen jälkeen kun oli saavutettu MM arvo FIA GT1:lle ja se sittemmin menetettiin ?

-Blancpain GT:n tulevaisuus näyttää valoisalta. Sarjan taso kovenee vuosi vuodelta, autoja on paljon ja autotehtaat ovat yhä enemmän mukana. Blancpain GT on paljon terveellisemmällä pohjalla kuin väkisin kasaan laitettu muutaman tiimin MM-sarja vuosikymmenen alussa, mutta sillä ei tietenkään nimenä ole samanlaista imua kuin MM-tittelillä. Ammattipiireissä tällä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä. Sarjan suurimpana ongelmana näen vuosi vuodelta kasvavat kulut, sillä kärkitallien budjetit liikkuvat jo muutamissa miljoonissa, mikä on ehdottomasti liikaa rajalliseen media-arvoon verrattuna.

Oletko tyytyväinen nykypäivän GT autoihin ja milä tavalla niitä tulisi muuttaa tulevaisuutta varten ?

– GT3 -konsepti on osoittautunut huikeaksi menestystarinaksi ja olen onnekas, kun saan ajaa ammatikseni hienoilla ja nopeilla autoilla. En kuitenkaan pidä kuljettajan apuvälineiden lisääntymistä hyvänä asiana. Mieluummin ajaisin ilman ABS -jarruja, sutimisenestoa ja läppävaihteita, mutta kehitys kehittyy ja niiden kanssa ajaminen on harrastelijoille helpompaa.

Ota Markus Palttala seurantaan myös Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*